Followers

Saturday, October 22, 2011

tips untuk mereka yg kurang pandai memasak.

sambungan dari ENTRY NIE



assalamualaikum....

hari ni ada idea nak buat entri ni.
boleh la dijadikan panduan sikit2 untuk korang yg bakal
berkahwin atau yg sudah berkahwin.
saya akui sebelum kawen memang saya tak pandai masak.
setakat tumis sayur,nasi goreng dan goreng lauk
boleh la.nampak sangat saya pemalas kan:)
hehehe..
tak ada masa?itu bukan satu alasan bagi saya.
gunakan hari minggu untuk belajar memasak,
usah bermalas-malasan atas katil.
saya amik peluang memasak ketika cuti hujung tahun.
cuti atau tak saya tetap kena bangun pagi.
tak boleh tido lebih masa.
masa baru-baru hari tu memang saya 25%
baru pandai masak.
kalau kakak saya ada kt rumah saya tak risau sangat
sebab saya boleh tanya dia tapi kalau dia pergi umah mertua dia,
saya terkontang-kanting sorang2 kat dapur.

disebabkan saya dah pandai memasak,
saya akan pergi kedai cari lauk dan sayur sendiri.
kalau ada lauk kat fridge yg saya tak reti nak masak
saya tetap ke kedai cari bahan untuk masak yg saya reti buat.
suami memang tak memilih makanan 
asalkan kurang manis dan kurang masin.
memula selalu kena kritik dengan suami.
last-last saya amalkan satu petua yg saya kira agak menjadi.
semasa memasak saya niat yg saya masak ni semata-mata untuk suami.
nak kenyangkan perut suami.
masak tu jangan plak sambil merajuk/marah.
wajib tak sedap korang masak.
semasa korang tengah best dk memasak tu jangan lupa selawat dan tawakkal.
mintak-mintak apa yg kita masak tu sedap.
saya selalu buat macam tu dan alhamdulillah
suami dah tak kritik lagi masakan saya.
walaupun berkali-kali saya cuba rasa masakan saya
saya tetap rasa yg masakan saya tu agak masin
dan saya tawakkal.
tapi masa suami makan tu,suami tak kritik apa-apa pun.
yeayy saya berjaya dengan petua ni.
korang pun cubalah...

2 comments:

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

pastu buh maggi cukup rase, at least cover sket yg mane tak sedap sgt.wwuuuwu~

cheq sue dieyha said...

betul..betul..betul..hehehe.
cuba utk menjadi seorang isteri yg baik utk suami.

korang klik la lagi ya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...