Followers

Sunday, May 29, 2011

berjaga sebelum terlambat

assalamualaikum.....
rasa2nya ramai blogger2 lain yang ada aku follow,ada yang berbadan dua.dan aku pasti korang akan rasa gembira n bahagia dengan kehadiran zuriat sendiri.macam aku dulu,selalu berdoa supaya kandungan 2 sihat tapi dah tak ada rezeki nak buat macam mana kan?semua 2 di tangan tuhan,kita hanya merancang.

ingin sekali saya berkongsi tip2 atau memberi sedikit nasihat tentang ibu mengandung lebih2 lagi anak sulung.saya sendiri bukanlah orang yang berpengetahuan tapi saya tak nak apa yang terjadi pada saya turut terjadi pada rakan2 saya yang lain.sekurang2 kita berkongsi walaupun ilmu kita hanya sedikit n saya pasti apa yang saya ingin kongsikan mungkin dah diketahui oleh orang lain tapi sekurang2 nya ia memberi sedikit peringatan...

  1. kalau boleh jaga betul2 kesihatan diri,elakkan stress...masa ni ibu mengandung perlu banyakkan berehat 
  2. jaga pemakanan,elakkan makanan yang orang cakap tajam macam nenas,air tebu dan minuman bergas.kalau boleh di awal kehamilan lagi kena jaga pemakanan dan hanya ambil makanan yang berkhasiat untuk ibu dan fetus membesar.kurangkan makan makanan yang masam @ masam yang terlalu kuat macam cuka dan jugak makanan pedas.boleh makan tapi elakkan di trimester pertama.
  3. jaga perlakuan dan percakapan.mulut 2 jangan terlalu celupar untuk berkata apa2 lebih2 lagi bab mengutuk dan mengata.ingat kita membawa seorang bayi yang suci dari apa2 dosa.masa ni kalau boleh buanglah semua perangai kita yang kurang elok 2..jaga percakapan dengan suami,jangan sampai terkeluar perkataan yang menyakitkan hati pada suami.sebagai isteri,syurga adalah di tapak kaki suami.
  4. sentiasa solat dam membaca ayat kursi sebagai pendinding diri kita dari segala anasir2 luar yang boleh mengganggu dan menyebabkan kita berasa terancam.sesetengah orang percaya tapi jangan lah terlalu taksub sehingga memakai tangkal atau apa2 yang boleh menjerumus ke arah syirik.amalkan lah selalu ayat kursi sambil memegang perut..mohonlah pada allah supaya bayi kita selamat.
  5. amalkan makan asid folik dan cepat2 lah membuka kad ibu hamil di klinik swasta @ kerajaan agar doktor dapat mengikuti perkembangan bayi kita.
 

korang klik la lagi ya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...