Followers

Saturday, May 7, 2011

kenapa diharamkan tahun depan?

assalamualaikum...

ada faham tajuk aku?hehehe:P
saje buat tajuk suruh korang masuk baca entry aku yang ntah hape2 ni.
ok,meh nak cerita cket..

petang tadi aku teman kakak aku pergi bandar,
nak cari botol susu untuk anaknya,
yang aku dengar botol susu yang berlambang PC 7 adalah merbahaya,betui ke?
masa kuar berita ari2 aku tak ambik serius pun pasal ni sebab aku tak ada tanda2 untuk menjadi ibu lagi.

so,kami pun cari botol susu yang tak berlambang nombor 7,cari punya cari tak ada pun yang bernombor kurang dari 5.sales girl kat butik tue pun cadangkan kakak aku beli botol susu yang free BPA.
balik rumah terus google pasal botol susu nie.cari punya cari...
ni yang aku jumpa...


Bisphenol A(BPA) dan digabungkan dengan bahan kimia lain digunakan didalam pembuatan plastik dan resin. Sebagai contoh BPA digunakan didalam pembuatan plastik Polycarbonate, sifat-sifatnya yang lutsinar, dan mudah dibentuk. Polycarbonate juga digunakan didalam pembuatan bekas makanan, lapisan anti karat tin minuman ringan, botol susu kanak-kanak, pinggan mangkuk, cawan dan bekas simpanan.Larutan BPA yang mudah larut pada suhu panas amat membahayakan kesihatan jika terminum bahan tercemar ini. Antara kesan negatif BPA walaupun pada dos yang rendah:
  • Merosakkan fungsi imunisasi
  • Akhil baligh sebelum masanya
  • Obesiti
  • Hiperaktif
  • Kanser 


 yang ni aku copy paste dari blog http://akubiomed.com/

tapi kenapa botol susu akan diharamkan pada tahun depan?benda yang boleh merosakkan fungsi tubuh manusia lebih2 seorang bayi kenapa tak terus diharamkan???
macam2 kan benda2 yang kita tak pernah tahu kalau tak diistiyharkan secara terus kepada masyarakat.

No comments:

korang klik la lagi ya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...