Followers

Sunday, May 8, 2011

bukan untuk merendahkan maruah seorang ibu

assalamualaikum

petang tadi boring giler...aku pun dk belek2 majalah mingguan wanita yang baru sampai.
belek punya belek,aku tertarik dengan resepi hidup kelolaan suzana bt ghazali.
maaf,entry ini bukan untuk merendah2kan maruah seorang ibu tapi aku pasti ada ibu yang tak dapat menjadi seorang ibu yang perfect untuk anaknya.


sebagai seorang yang pernah mempunyai seorang sahabat dimana hidupnya dikongkong secara terlampau oleh ibunya menyebabkan dia tiada ruang untuk meluahkan isi hatinya kepada ibu beliau.aku tau remaja zaman sekarang memang banyak terlibat dengan masalah sosial tapi aku pasti kawan aku tidak melakukan masalah yang sama dengan remaja yang lain dimana beliau terlalu menjaga hati seorang ibu hingga sanggup menepikan kebahagiaan dan cita2 sendiri.


tengok kawan2 yang lain berjaya mencapai cita2 tapi beliau masih terumbang ambing dengan hala tuju hidup yang entah dimana,ingin berkerja..tidak diberi keizinan,ingin belajar..mungkin keluarganya tak mampu.kerap kali dia meluahkan perasaan tidak puas hati terhadap ibunya yang tidak memahami isi hatinya.hitam pilihan ibunya,tak akan berubah menjadi putih!

aku sendiri belum cukup matang untuk memberi pendapat sebab aku pasti ada sebab ibu beliau melakukan demikian tapi untuk renungan semua,aku ingin memberi pendapat aku sendiri.maaf andai ada yang terasa tapi kalau korang rasa aku melampau korang boleh tinggalkan komen pada aku.

ok,korang tau kan ibu wajib dihormati..tapi jangan jadikan kedudukan tu untuk menunjukkan seorang ibu wajib dihormati.tunjukkan keperibadian yang selayaknya untuk menjadi anda seorang ibu yang benar2 layak untuk dihormati.jangan paksa anak anda untuk mengikut kata anda tanpa anda mendengar kata hati mereka.tak semua ibu betul dan tak semua anak salah kan?ada anak yang salah memilih jalan tapi jangan terus dihukum,nasihati anak dengan berhemah,dengan penuh kasih sayang...bukan dengan herdikan dan cacian.

jangan dibanding anak anda dengan anak orang lain,semua ada kelemahan dan kelebihan masing2.anak anda juga mempunyai perasaan dan sesekali cubalah berada di tempat anak,pahami hati si anak.

jangan sehingga kebahagian mereka anda rampas seperti yang berlaku dalam mingguan wanita keluaran 2 minggu yang lepas dimana seorang ibu berzina dengan menantunya sendiri,bukankah ini merampas hak kebahagiaan anak anda?patutkah anda dihormati andai anda melakukan zina dengan suami anak anda sendiri.

sedarlah wahai ibu,sesekali belailah emosi anak anda.jangan sampai anak anda memberontak.remaja memang perlu diawasi tetapi awasilah dengan berhemah.jangan sampai anak anda hilang hormat pada anda...bahagiakanlah anak anda dan saya yakin anak anda juga akan menbahagiakan anda.insyallah...






No comments:

korang klik la lagi ya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...